Kvalita vzdělávání a výzkumu
Kvalita českého vzdělávání a výzkumu je 14. nejvyšší v EU. Výraznějšímu zlepšení brání neefektivní financování
V Česku meziročně mírně stoupla kvalita vzdělávání a výzkumu, vyplývá to z aktuální analýzy Indexu prosperity a finančního zdraví. Zatímco loni odpovídala 15. příčce napříč evropskou sedmadvacítkou, letos se jedná již o příčku 14. Z dlouhodobého hlediska ale nejde o výraznější změnu. Za zlepšení, ač o jednu příčku, Česko vděčí především výraznému posunu dovedností žáků v porovnání s ostatními státy v žebříčku PISA. Například tuzemští 15letí žáci dosáhli 4. nejlepšího výsledku ve čtenářských dovednostech napříč EU, dobré skóre získali ale i v matematice a vědách. Česko pak na vzdělávání dává 13. nejvyšší podíl HDP, a na výzkum dokonce 10. nejvyšší. Lepší kvalitě vzdělávání a výzkumu v ČR ale brání neefektivní financování v kombinaci podmínkami, které by Čechy motivovaly k profesionalizaci.